søndag den 7. november 2010

Frederiks Kærlighed - where is the love?

Det har været en helt igennem fantastisk weekend. Jeg har hygget, snakket, lært, opdaget, networket, spist (læs: ÆDT), drukket og skraldgrinet. Jeg blogger om det hen af vejen - for der er lige billeder der skal sorteres og kræfter der skal samles først.

Mine smagsløg har danset sig igennem 3 dage, som var de deltagere i en større turnering:

Gotlandsk trøffel, risotto, røget havtaskekæbe, skindstegt rødfisk, Ny- og hjemmelavet SMØR, langtidsstegt kalvemørbrad, 4 slags svampe, tranebær, stegte skorzonerrødder, pommes fondant, rødvinssauce, bananis med karamelliseret parmaskinke, fudge og karameller, nybagt brød, ymer, frugt, muslinger, syltede grønne tomater, tang, 'sand', pocheret æg, svampeboullion, perlebyg, røget dyrekølle, frysetørrede bær, syltede svampe, grøntsager (kogte, dampede, rå), enebærrøgede chips, kagedej, ege-is, hindbærsodavandsis, kiksekage, røget økologisk ørred, gedeis med vanille, gedeis med Dulche Latte, mørk nougat, olivenolie, gedefrankfurter, gedespegepølse, marcipan, 'fuldkorns' marcipan, varm lakridsmælk, syltet frugt med garam masala, rugbrødstoast med æble og kanel, unika-oste bla 'feta' med tang, gazpacho, bruschetta med vitello tonnato, bruschetta 'Rossini' (foie gras, oksemørbrad og sort trøffel), kaninpaté, bøffelmozzarella, parmaskinke, rucola, selleripuré, sprødstegt mørksej, braiseret kanin, polenta, palmekål, selleri, jordskokker, rosiner, pinjekerner, kaffelikør, pastis, hvid- og rødvin fra hele verden, chokolade og chai-chino.

Wow, det har været en eksplosion af smag og fuldfede sansesmækkere. Men så var det også slut med de positive madoplevelser for denne weekend.

Det tætpakkede program har taget alle mine kræfter. Der er virkelig minus på kontoen nu. Allerede lørdag begyndte jeg at skrante noget, men jeg kunne hive humoren lidt frem og grine lidt af hvor sølle jeg var. I dag kunne jeg så give slip på alle facader og forpligtelser - og gå kold på sofaen. Mad magtede jeg slet ikke at lave, så det blev til take-out fra Frederiks Kærlighed via Just-Eat.

Vi har fået retten 'Grisens Mareridt' 6-7 gange før. Den første gang gik vi på røven over hvor godt det var. Saftig kamsteg med sprød svær, kartofler, skysauce og spicy rødkål for blot 65 kr. Kvaliteten har så været på retur siden. Vi mistænker stedet for at ha' fået nye ejere og ansatte igen-igen, for den her gang var det ikke bare gået galt - men HELT galt.

Normalt vil jeg ikke vælge at hænge et spisested så voldsomt ud - men maden og den efterfølgende 'kundeservice' kan jeg ikke holde for mig selv. The public has a right to know!

Den en portion bød på den her 'kamsteg' med mere fedt end kød.

Den anden på 3 vidt forskellige skiver i 'alle regnbuens farver' - alle med konsistensen 'ishockey puck'. At de så vælger at kalde industri-rødbeden for 'hjemmesyltet' er en mindre detalje.

Da jeg så ville skære det værste fedt fra og fordele kødet mellem os, tog jeg det op på en tallerken. Jeg fik et chok da jeg vendte kødet - for det så sådan her ud!

For det første serverer man ALDRIG endeskiven, for det andet - den er jo brændt ihjel!

Jeg blev simpelthen stiktosset. Men ventede lige lidt med at ringe og klage til jeg var faldet ned. Vi var ved at gå til af sult, så vi spiste kartofler, sauce og rødkål med en skive rugbrød til. Jeg ringede derefter op til FK og sagde at kødet var brændt, dårligt og uspiseligt. En indrømmelse af at kvaliteten nok lige var glippet der og en undskyldning af en eller anden art kunne vi kigge i vejviseren efter. Jeg bad venligt, men bestemt om mine penge tilbage. Men det kunne der på ingen måde være tale om - jeg kunne få noget nyt 'mad' eller en p*** og pille i. Det sagde jeg nej tak til for vi havde bestemt ikke lyst til mere 'mad' fra dem. Og så knaldede de røret på. Jeg ringede til Just-eat, som vil kigge på sagen. Men det ser ikke godt ud, for vi blev jo tilbudt noget nyt - og valgte selv at sige nej tak.

Finder man et hår i maden eller er der lidt sand i salaten - det er træls, men kan tolereres. Det kan ha' smuttet i skyndingen og det er jo trods alt menneskeligt at fejle. Det her stod der et menneske og vurderede kødet som ok at sende ud, altså en bevist handling. De skulle ha' kigget på det der kød og tænkt "det kan vi ikke være bekendt at sælge" - og så skrive tilbage at retten var udsolgt for i dag, men om vi så måske ville være interesserede i af få kylling i stedet for?

Det der for alvor pisser mig af er den der 'går den, så går den' holdning. Hvis vi ikke opdager det, så går det nok. For det er de færreste der gider at og ringe klage for noget til 'kun' 130 kr. For uha, vi skal jo ikke lave en konflikt ud af det. Jo, gufanden skal vi det. Vi skal stille nogle krav som forbrugere - og ikke finde os i at blive pisset på. Jeg kender INGEN i den kulinariske verden der kunne finde på at levere det der til en betalende kunde. Fy for pokker hvor skulle de skamme sig over at sende den slags. Faglig stolthed og godt håndværk er erstattet af ligegyldighed med faget og jagten på profitmaksimering.

Hvad mener du? Ville du klage hvis det var dig der fik sådan en levering - eller ville du tænke pyt? Jeg vil meget gerne høre din mening!

23 kommentarer:

  1. Kære Malou
    Måske du skulle sende dem et link til dette indlæg. Så kan det da være, at de vågner op og måske endda leverer den kvalitet, du før har oplevet. Det er ærgerligt, for din første oplevelse lød ellers super lækker.
    Kh Nadia
    Ps. Dejligt at madbloggere tager kampen op. Dårlig mad er spild af sult.

    SvarSlet
  2. Gu fan...skal vi brokke os - og hvis vi som madbloggere ikke gør en lille indsats, hvorfor skulle den "alm" bruger så gøre det.
    Iøvrigt kan jeg ikke mindes at man som kok vælger at sende endeskiverne ud til gæsten....DET må bare ikke ske. Og tak for sidst så, det var igen en fornøjelse!

    SvarSlet
  3. Jeg ville vælge aldrig mere at få mad derfra! Og så ville jeg advare alle jeg kender.
    Tror ikke jeg vil ringe (selvom det ville være helt på sin plads), men jeg er nok ret konfliktsky i den retning.....

    SvarSlet
  4. Jeg var ved at gå bagover, da jeg læste den liste over retter - wauw wauw wuauw! Jeg blev både sulten og mæt på samme tid! :-D

    (og så er det lidt som om, at den netop spiste yoghurt blegner temmelig meget i forhold til)

    Jeg er ikke selv så god til at få klaget, hvis der er noget i vejen - der skal som regel være en del galt, og så skal det også ske mere end én gang - men i dette tilfælde havde jeg helt sikkert gjort det! Og ja, med den ringe kvalitet og den dårlige service så synes jeg faktisk, at du er i din gode ret.

    SvarSlet
  5. Klart enig med dig. Ring med brok, forvent en undskyldning og tilbud om frisk levering en dag efter jeres valg. Samme dag har man ofte mistet appetitten og lysten til deres l***.
    Skriv en indlæg og link til dem, så har de mulighed for at deltage i debatten.
    Jeg hader når ens konstruktive kritik ikke tages seriøst.

    PS: Ellers en super lækker weekend lyder det til, glæder mig til at læse de indlæg.

    SvarSlet
  6. Jeg er elendig til at klage - men Smukke Ali er Den Bevidste Forbruger og klager hjertens gerne (berettiget) mens latterlige mig krummer tæer i et hjørne...
    Jeg synes du burde prøve at finde navnet på ejeren af FK og en mail adresse, og så sende billederne til vedkommende og en kort beskrivelse af håndteringen af din klage. Hvis det var ejeren selv du havde i røret så kommer der nok ikke noget ud af det, men hvis det nu var en af hans/hendes ansatte, så gør der måske.

    SvarSlet
  7. Jeg vil have reageret som du gjorde og have ringet til dem. Synes også at du skal sende linket til dette indlæg til ejeren.
    Kerry
    P.S. Glæder mig til at læse mere om madblogger-weekenden ;-)

    SvarSlet
  8. Jeg ville nok, som dig ringe og klage. Det var da for ulækkert med alt det fedt :o(
    Ærgerligt at det skal være sådan. FK skulle jo bare have givet dig pengene tilbage, det er jo ingenting ift. den dårlige omtale de nu får.
    Håber ikke du nåede at knække en tand på det endestykke :o)

    SvarSlet
  9. GIder ikke klage, jeg finder bare et andet sted.

    SvarSlet
  10. Hvis det var mig der havde modtaget ovenstående levering af aftensmad, ville jeg godt nok også klage - det er da simpelthen under al kritik.

    Du har nok ret i det med "går den, så går den" og så satser de på at kunden ikke opdager det eller ikke gider klage.

    Trist at det skal være den vej det går indenfor madbranchen ;-)

    SvarSlet
  11. Godt gået Malou, selvfølgelig skal du klage, når du både har kompetance, energi og ordforråd til det. Er det ikke noget med, at der normalt kun er 1 ud af 1000 med samme oplevelse/lyst til at klage, der faktisk får det gjort?

    SvarSlet
  12. Kære Malou
    Helt klart ville jeg også klage ligesom dig, vi skal bare ikke finde os i sådan noget mad-svineri...
    Knus Irene

    SvarSlet
  13. Jeg er heller ikke altid god til at få det sagt hvis jeg er utilfreds med maden, men jeg forsøger at blive bedre - og den portion i fik leveret er bestemt ikke i orden. Og det skal de selvfølgelig have at vide.

    Synes også du skulle sende dem linket og bede om en kommentar.

    Og så er jeg i øvrigt også misundelig over alle de smagsindtryk du har været igennem i weekenden - glæder mig til at læse mere om dem :-)

    SvarSlet
  14. Hej!
    Jeg havde også klaget med STORE bogstaver og er enig med de andre i, at du skal vise dem hvad du har skrevet i din blog.
    Jeg fik engang en levende larve (rimelig stor larve faktisk) i en burger fra Byens Burger i Århus, jeg gik selvfølgelig op og viste den til personalet. De grinede lidt og sagde at det var da ulækkert, og så tilbød de mig en ny sodavand?! Øh nej tak, bare giv mig pengene tilbage.
    Ringede efterfølgende til fødevarekontrollen eller hvad de hedder, også fordi personalet åbenlyst stod og spiste pommes frites mens de lavede mad til folk. Ejeren var faktisk glad for de kom ud og tog en snak med personalet, han var ikke klar over hvordan det stod til med deres mangel på service. Nå lang smøre :)
    Hilsen Rikke

    SvarSlet
  15. Ej helt ærligt- man klager sgu da ikke over maden når der er så mange sultne børn i verden. !

    hvis der var nogen der havde gjort det hos mig var jeg dælme bleven sur.

    I madbloggere er nogen banditter.

    :) - ses

    søren

    * husk iøvrigt at boxer er go for maxforkælelse til max. haha

    SvarSlet
  16. Kære Malou!
    Jeg synes, man skal vælge sine kampe med omhu - og i dette tilfælde ville jeg ikke have gjort som dig, for så kunne man ikke bestille andet end at klage over alt muligt. Jeg har været ude for det samme som jer adskillige gange, men vælger at holde mig langt fra spisestedet bagefter. En gang blev jeg syg af en pizza på en restaurant - jeg satte aldrig mine ben der mere. Jeg har selv brugt at skrive læserbreve for at få frustrationer ud.
    Varme klem til dig!

    SvarSlet
  17. Jeg havde også klaget og det SKAL man, hvis du spørger mig.

    Det kan jo ikke nytte noget ikke at klage. Så bliver de jo bare ved!

    SvarSlet
  18. uhhh madamme . - det er jeg slet ikke enig i .-

    Du må tænke på at i en forretning med 5-50 ansatte og ofte 20+ løsarbejdere såsom studerende kan det ofte være svært at få komnunikeret den røde tråd i hvad signalet og ånden i huset skal være-.
    (og når man så tænker på hvad der kan være af dårlige dage for ansatte og løsarbejdere med deres kærester/manglende forståelse/mindre sex/for mange lektier /huslejestigninger/ for meget sex / opgave aflevering osv osv) - er det ikke altid at de ansatte takler en uheldig situation lige godt. - specielt ikke hvis de bliver grebet på det forkerte ben . -

    Jeg har altid fundet at det var fantastisk med et heads up fra gæster der ikke har haft en optimal aften (og vi vil jo faktisk bare gerne sørge for noget go mad og vino til folket) -
    Når man så får et hads up kan man typisk reagere derefter - ligesom malou gør er det bedste sgu nok lige at trække vejret lidt inden man ringer ind og overlæsser en ung knøs med sin situation - men man skal sgu stadig gøre det - eller det mest optimale = skrive et brev til ejeren og berette om den dårlige aften, så har man gjort hvad man kunne og faktisk forsøgt at hjælpe ejeren med et problem der kan skade levebrødet. (og samtidig fået afløb for den fustration man altid har i maven ) -
    og tro mig, de gange det er sket for mig og jeg har fået et brev og taget det op til et p møde - har alle, både fast ansatte og studerende som alle er afhænige af at have et job, vist stor forståelse og der kommer kæmpe dialog omkring hvordan man kan undgå sådan en situation igen.

    og det er egentligt ikke så meget om selve det der er gået galt (tro mig det kan være alt lige fra personen glemte at sige at vedkommende var overfølsom for peber, og så bestiller peberbøf - til det er for dårligt at man kun har 9 forskellige slags the at byde på ) - det er selve det at der er gået noget galt og stedet ikke har kunnet takle det godt nok som skal løses, selve problemet er egentligt underordenet.

    Så skriv for pokker -æ (bare ik til mig haha)

    søren

    SvarSlet
  19. Hej Malou...
    Om man skal brokke sig, ja gu skal man da så! Det er da under al kritik...
    Om jeg selv havde gjort det, det ved jeg ikke, men jeg ved at kæresten havde gjort det...
    All power to you!!
    Kærligst Lea

    SvarSlet
  20. Selvfølgelig skal man klage, når man får sådan nogle portioner mad i hænde!
    Ja, portionsprisen er lav, men hvis ikke ordentlige, ensartede skiver kød kan leveres, så må prisen hæves - OG hvis prisen ønskes bevaret, ja da må "menukortbeskrivelsen" ændres, så vi ved, hvad der kan forventes ;-)

    SvarSlet
  21. Hej Nadia, Kristian, Bibbi, Piskehaps, VinKreutzer, Tine, Kerry, Sonnie, Morfar, Italiensk Vin og Mad, Tove, Irene, Heidi, Rikke , Søren, Madame, Ane, Lea og Anjoe.

    Jeg kan se at der er argumenter både for og i mod at klage. Det er blevet til meget debat siden jeg postede indlægget.

    Jeg har selv været meget konfliktsky og ikke klaget over det værste hundeøde - men de dage er ovre. Og hvis ingen klager luller man spisestederne ind i en forvisning om at det de leverer er godt nok. Stil krav - kræv din ret!

    Men tænk lige på den menneskelige faktor: den person der bestemte at det her mad skulle sendes ud af huset har fået 'Frederiks Kærlighed' til at virke som et skodsted. Der er rigtig mange der har fortalt mig hvor dejlig mad de har fået derfra igennem tiden - men at sådan en oplevelse også ville få dem til at vælge et andet sted fremover.

    Hverken Just-Eat eller Frederiks Kærlighed gider at melde tilbage på mine klager. Det syntes jeg er direkte uforskammet. Men det er jo deres valg.

    Er der nogen der ligger inde med en mailadresse til FK eller nogen der arbejder der, så må I meget gerne sende den til mig.

    Tak for alt den gode feedback!

    Mange hilsner
    Malou

    SvarSlet
  22. Jeg kan kun alt for godt nikke genkendende til din beskrivelse. Det er nok et af byens mest ækle steder. Men sådan var det ikke altid.

    I "gamle" dage lå Holevang-grillen der - som direkte konkurrent til Gerners lige overfor. Holevang lukkede på et tidspunkt, og butikken stod længe tom. Men så en dag - oh joy - flyttede "Mikkels Mad" ind - og det var skønt. 14 forskellige, primært traditionelle, danske retter fandt vej til menukortet, der så ud på én måde i lige uger, og en anden i ulige. Der var een dagens ret. Og var det ikke godt nok kunne man vist få en lækker, hjemmelavet burger eller en ditto sandwich.
    Prisen lå, lige op til finansgrisen, på 50 kroner for en stor portion af den veltilberedte, velsmagende og mættende mad. Om det var stigningen på en tier pr. ret der tog livet af biksen skal jeg ikke kunne sige - men efter nogle måneders tomrum, startede forretningen op igen under nyt navn og med nye ejere. Nye ejere som åbenbart havde sat sig for at servere HELE den samlede menu, hver dag. Og det kan jo ikke andet end gå ud over kvaliteten. Der var Mikkel dog lidt mere skarp, og holdt niveauet højt ved ikke at tilbyde mere end at der var tid til at kælde for den enkelte dags ret.

    Jeg har bestilt een gang fra FK via JustEat - og jeg gør det aldrig igen. Jeg sad efterfølgende harmdirrende og ventede på, at kunne få lov at bedømme "restauranten".
    For det første kom maden cirka en time for tidligt i forhold til hvad vi (min kæreste og jeg) havde bestilt den til - og den var forudbetalt, så hvad var der lige sket hvis vi nu ikke havde været hjemme? Hvorom alting er så skulle den ekstra time have været brugt på at skrabe den sidste rest appetit frem, så det er nok godt det kom da det gjorde, for havde jeg været rigtig sulten, ville jeg måske have været lidt mere tilgivende.

    Min kæreste fik en burger, hvor bollen var søbet ind i fedt, en halvstegt bøf, og pomfritter der var mere slatne end udkogt spaghetti. Og Mikkels ellers fantastiske paprikagryde, var reduceret til en kæmpe portion klæge ris, med sølle 2 skefulde sovs til, hvori der var 5 stykker kød, 8 små champignongs (ja, jeg talte efter) og en barnehåndfuld små peberstykker.
    Nøj hvor var det ynkeligt...

    Så der er ingen tilgivelse - sådan en gang makværk skal straffes med et permanent boykot. Heldigvis er der masser af gode steder at spise på Frederiksbjerg, og dem besøger vi ofte.

    SvarSlet
  23. Hej Nick

    Godt at høre at jeg ikke er den eneste der har fået en dårlig oplevelse derfra.

    Jeg bestiller ALDRIG mad derfra igen. De fastholder at den mad de leverede var ok. WTF?

    SvarSlet

Dejligt at du lægger en kommentar. Jeg læser dem alle og sætter stor pris på dem - men mine kræfter er små, så jeg besvarer desværre kun i begrænset omfang. Bær over med mig!