onsdag den 23. april 2014

Hurtig hummus med pikant skyr...

Hummus er ofte en fed og olie-tung sag. Her har jeg lavet en lettere og mere frisk udgave med en ny variant af skyr. Den blev serveret som tilbehør, sammen med et par labre salater, til en mørbrad af krondyr. 

En meget cremet og lækker sag - med et godt svirp på tungen.

Det startede som et Stop Spild Af Mad projekt - for jeg havde nogle kikærter fra dåse, fra min sundwich, som skulle bruges.Der skulle også bruges 3 andre smagsgivere: hvidløg, citron og spidskommen + den nye skyr fra Karolines Køkken.

Normalt har jeg ikke den store fidus til den slags produkter - men det her kunne jeg ikke stå for. Jeg bruger rigtig meget skyr, så jeg besluttede mig for at give det her en chance. Det indeholder skummetmælk, rød peberfrugt, vand, tomatkoncentrat, sukker, salt, majsstivelse, rød jalapeño chili, løg, hvidløg, ancho chili, paprika ekstrakt, oregano, spidskommen, chipotle chili, naturlig aroma, citronkoncentrat, fløde, mælkesyrekultur og osteløbe. Det er ikke øko, men der er ikke noget af det jeg ikke vil spise.

Kikærterne blev blendet *wroom wroom* med en passende mængde skyr, 2 fed hvidløg, saften fra 1 citron og ca 1 tsk spidskommen.

Oh la la....en silkeblød og cremet hummus med en tålelig fedtprocent - men med smæk på smagen. Det er det de unge vil ha'!

Den passede perfekt til blodrød krondyrmørbrad, rødbedesalat (med æble, løg og asie) og spidskålssalat (med rød peber, appelsin og persille).

-------------------------------------------------------------------

Ikke en tosset middag, når man tænker på at jeg er ramt af influenza og har brugt det meste af dagen på langs. Men man må ikke faste når man er syg, så det er nødvendigt med noget at spise. Jeg ved ikke hvad der sker - men når jeg trækker forklædet på sker der et eller andet med mig. Det er som om at køkkenet har magten over mig. Nu har jeg i det mindste lavet mad til et par dage og kan (forhåbentligt) få hvilet lidt de næste par dage.    


lørdag den 19. april 2014

Sunde solbærvafler med skyr og frugt...

Sund dessert? Hvorfor så overhovedet spise det? Well, hvis man gerne vil tabe sig - og samtidig spise noget sødt, skal man altså være lidt kreativ. Her får du en opskrift på nogle kække, fiberrige vafler som kan tilfredsstille den søde tand og samtidig stabilisere blodsukkeret:

En smuk lilla sag toppet med vaniljeskyr og frisk frugt. 

Opskriften er baseret på det 'hvide sundwichbrød' fra Klidfaster.dk - dog uden salt. Til 2 vafler: butter beans fra dåse (75 g), 1 æg (50 g), ½ dl vand, kokosfibermel (10 g), loppefrøskaller (2 g), 1 tsk bagepulver

Smagsgiverne var pulver af frysetørret solbær (købt hos GRØD i Torvehallerne), Suvida (kan erstattes af Sukrin og lignende sødestoffer) og økologisk citronskal.

3 tsk frysetørret solbær, 3 tsk Suvida og skallen af ½ citron.

Bønner, vand, citron, solbær og sødestof blendes *wroom wroom* til en homogen masse. Ægget blendes med i et par sekunder til sidst.

Kokosfibermel, loppefrøskaller og bagepulver piskes i. Dejen trækker ca 10 minutter og bages til 2 vafler. 

Jeg bruger et jern til belgiske vafler som får et skud med en bagespray først. Det er nemmest at fordele dejen i jernet hvis den på forhånd er delt i 2 portioner.

De bagte vafler afkøles og trimmes i kanten. Og så skal der laves noget til topping:

Jeg trængte til noget frugt og hev appelsin, pink grape og kiwifrugter frem.

Alt frugten fik skåret enderne af og derefter skrællen i baner på langs. Citrusfrugterne blev skåret ud i fileter og kiwierne i tynde både.

Jeg lavede også en creme af skyr rørt med lidt vaniljepulver fra Mill & Mortar + lidt Suvida. 

Den ene vaffel blev toppet med en god portion vaniljeskyr og frugt. Men der manglede et sidste touch...

Et drys frysetørret hindbær både pyntede og tilførte smag. Og så var der dessert med god samvittighed.

Er man ikke til bønner i sine vafler kan det frysetørrede frugtpulver også sagtens tilsættes til en helt alm vaffeldej.

Og så er det tilbage til påskeferien. Jeg nyder at slappe af et par dage. I dag skal jeg bare dvaske på sofaen og lave så lidt som muligt. Jeg skal nemlig samle kræfter til i morgen hvor Max og jeg skal mødes på Varna til påskefrokost.

God påske til dig der kommer her forbi

tirsdag den 15. april 2014

Lever - ligesom hjemme i Indien...

I morgen formiddag skal jeg et smut forbi P4 Østjylland og kloge mig lidt på indmad. Det er åbenbart blevet en trendy spise igen. Jeg har et par smagsprøver med til studieværten - røget dådyrhjerte, confiteret bisonhjerte og denne totalt labre lever lavet ligesom hjemme i Indien.

Et festfyrværkeri af en ret med smukke farver og sundt knas - og en tweaket smagsprofil der passede perfekt til leveren.

Grøntsagerne først: bladselleri, rød peber og løg. Smagsgiverne: chili, hvidløg, ingefær og lime.

Der skulle også bruges en god karry (Madras fra ASA), gurkemeje og fløde til selve retten. Og så skulle den toppes med ristede cashewnødder og en god tot koriander. Som det allerførste ristede jeg en lille håndfuld cashews på en tør pande.

Peberfrugt, selleri og løg blev skåret i strimler, stykker og tynde både. Hvidløg og ingefær blev hakket fint - og jeg skar ca 2 cm chili i tynde ringe.

Det var 300 g svinelever jeg havde fået fat i. Kalvelever er at foretrække hvis det er til at få.

Leveren blev skåret i 'wokstrimler'.

Leverstrimlerne blev vendt med hvidløg, ingefær, chili og 2-3 spsk karry. De blev derefter lynstegt på en knaldhed pande i en smule olivenolie.

Strimlerne blev taget af panden, som derefter blev rengjort. Den blev atter varmet op og så var det grøntsagerne der stod for skud.

Løgene fik et par minutter i lidt olie først. Selleri og peberfrugt blev tilsat og stegte med i et par minutter.

Leverstrimlerne blev vendt i og der blev tilsat 3 dl fløde + 1 spsk gurkemeje.

Fløden fik lov til at simre til den tyknede en smule. Der blev smagt til med urtesalt, friskkværnet peber og saften fra 1 lime.

Retten kan serveres med ris. Jeg valgte at lave 'ris' af blomkål for at undgå de hurtige kulhydrater. ½ blomkålshoved blev brækket i buketter og kørt *wroom wroom* i minihakkeren.

De fine 'ris' fik en smule urtesalt og ½ dl vand tilsat - og blev zappet 2 x 45 sekunder i mikroovnen med en omrøring imellem. De kan også smides i kogende vand i 1 minut og drænes.

Og så var der bare tilbage at anrette. Jeg kom 'risen' i en lille skål og vendte ud.

Lidt koriander og et drys ristede cashewnødder fuldendte anretningen. Uhm, sådan har du med garanti aldrig fået lever før. Lever har en letbitter og 'jernet' smag + en blød konsistens. Her bliver det kombineret med sprøde grøntsager for at give en rar oplevelse at bide i - og saucen er både sødlig, syrlig, salt og stærk hvilket harmonerer fint med leverens smag.

Og nej, jeg har aldrig været i Indien. Men da jeg stod i lære sagde chefen altid "det er ligesom hjemme i Indien" når der var karryretter på menuen. Det syntes jeg var så sødt at jeg har taget det med mig.

Du kan se en salat jeg har lavet med røget dådyrhjerte lige her - og om ikke så længe kommer der et indlæg med confiteret bisonhjerte. Ja, lige netop - et bisonhjerte simret ved svag varme i 24 timer i aromatisk andefedt.

Hvad så - er indmad hot eller not?



lørdag den 12. april 2014

Måltidssalat med 4 slags laks...

Her får du opskriften på en lidt sjov Stop Spild Af Mad måltidssalat. Jeg havde noget laks der skulle eksperimenteres med og nogle ting på laver der trængte til at blive brugt - så det blev til en spontan frokost i dag:

En smuk salat med både knas, masser af lækker fisk og sundt fedt.

Sidste uges sending af laks fra Skagenfood var røget direkte i fryseren. Jeg tog det op for at bruge det i aftes, men kræfterne svigtede. De skulle derfor fyres af her til frokost. Sidst jeg lavede laks blev det paneret i chiafrø. Denne gang ville jeg prøve at ovnbage det, med forskellige frø. Det blev til chia, ubleget sesam og gule + brune hørfrø. Laksen blev vendt de de forskellige frø, drysset med salt og peber, lagt i et smurt fad og bagt ca 20 minutter ved 170°C.

Jeg gik straks om bord i den nybagte laks. Ih, det var kræs. Jeg måtte dele med det hylende kattekor. Bagte brune hørfrø har en svag græsagtig smag, mens de gule har en mere nøddeagtig tone. 

En smule groft snittet hjertesalat, små broccolibuketter, en rest butter beans, 2 tomater (uden kerner) i tynde både og en rest afdryppede kapers. Broccolien blev overhældt med kogende vand og fik lov til at stå i 1 minut inden det kom i koldt vand. Det blev sat til afprypning mens jeg lavede en dressing.

Den blev pisket sammen af lidt olivenolie, hyldeblomsteddike, French's sennep, agavesirup, salt og peber. Halvdelen kom i de afdryppede broccolibuketter og tilsat butter beans.

Halvdelen af tomaterne blev drysset ud over salatbunden. De marinerede broccoli og butter beans blev fordelt ovenpå.

Passende stykker af de 4 slags laks blev lagt til rette på det grønne leje.

Resten af dressingen blev dryppet over. Et rundhåndet drys kapers fuldendte kompositionen. 

Pragtfuld frokost. Lige til at blive i godt humør af.

----------------------------------------------------------------

Men humøret er nu i forvejen ret højt her i dag. I går blev det nemlig offentliggjort at jeg er nomineret til årets Mad+Medier pris i kategorien Mad på sociale medier (som jeg vandt sidste år). I år er jeg nomineret for min 5:2 gruppe på Facebook hvor jeg pt vejleder 4400 mennesker i diæten + deler mine specialudviklede 5:2 opskrifter.   

I aften skal jeg rigtig forkæles. Max har nemlig inviteret mig på Miró

I morgen eftermiddag kan du finde mig på den italienske messe Little Italy i Ridehuset, hvor jeg deltager i en lille pizzakonkurrence mellem 14.30-15.30. Kom endelig forbi og smag min pizza - den er rigtig spændende...


mandag den 7. april 2014

Sundwich - den sunde sandwich...

Jeg har opfundet en helt ny slags sandwich - en såkaldt sundwich. Konceptet er udviklet i forbindelse med 5:2 diæten som jeg følger på 8. måned. De 2 dage hvor man kun må indtage op til 500 kcal er det med at være kreativ og spise smart.

Hurtige kulhydrater er dømt ude - så brød kan være en udfordring at finde. Min løsning er disse smarte sundwich med 'brød' bagt af bla bælgfrugter, æg og kokosfibermel. Indtil nu er det blevet til 4 varianter - og der er flere på vej.

Vaflerne skal enten bages i et jern (dette er fra Lidl til 189 kr) eller i en silikoneform fra Lékué.

Alle opskrifterne er til 2 vafler = 1 sundwich. De kan naturligvis også bruges som alm 'toastbrød' med pålæg på.

Her er det helt hvide vafler af butter beans + fyld af tunsalat. Se opskriften lige her.

Den grønne variant er lavet af kikærter og spinat. Fyldet var af tun og hytteost med grillet peberfrugt. Se opskriften lige her.

Den røde er lavet af butter beans, rød peber og chiafrø. Fyldet er en cremet salat med bla røget hellefisk, kapers og skyr. Se opskriften lige her.

Og sidst, men ikke mindst, den gule version. Den er på kikærter med karry og gurkemeje. Fyldet er en laber kyllingesalat af rester. Se opskriften lige her.

Der kommer flere varianter til med hver fastedag der går. Jeg er virkelig i stødet til at lave opskrifter til 5:2 i tiden.

Hvad så, er en sundwich noget du gider at spise?


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klidmoster.dk Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino